‘’Ayak İzi’’ Belgeseli Ödüle Doymuyor

  • Haberin Tarihi: 21 Aralık 2018
  • Bu haber 559 defa okundu.
  • Bu Haberi Sosyal Medyada Paylaş:
  • Googleda Paylaş
  • Twitterda Paylaş
  • Facebookta Paylaş
‘’Ayak İzi’’ Belgeseli Ödüle Doymuyor

Mardinli senarist yönetmen Haydar Demirtaş ve ekibi tarafından (Ajans Ba) Kuzey Irakta 28 yıl boyunca 540 bin dönüm arazi üzerinde 2 Milyon 368 bin mayın toplayan ve bu uğurda iki ayağını kaybeden Hoşyal Ali’nin hayat hikayesi ‘’Ayak İzi’’ adlı belgesel uluslar arası birçok festivalde ödül kazandı.
Konu bakımından oldukça ilginç ve acıklı bir hayat hikayesine sahip ’Ayak İzi’’ belgeselinin galası Mardin’de yapılacak.
”Ayak İzi” belgesel konusu: Irak Kürt bölgesinde yaşayan Hoşyar Ali. 28 yıldır İran – Irak sınırına döşenmiş olan mayınları gönüllü olarak temizleyen bir adam. Hoşyar Ali’nin oğlu ve ağabeyi mayının patlaması sonucunda hayatlarını kaybetmişler. Kendisi de mayın toplarken iki ayağını kaybetmiş. 2 Milyon 368 bin üzerinde toplamış olduğu mayınların bir kısmını kendi evinin odasında sergilemektedir.
Senarist yönetmen Haydar Demirtaş belgesel hakkında şu ifadeleri kullandı;
Bitmeye yüz tutan sanatlarımızı ve değerlerimizi kayıt altına alıyoruz. Ekibimizce, en son Fevzi arkadaşımızla beraber Irak’ta çekmiş olduğumuz ayak izi belgeselimizde şuan da dünya festivallerinde dolaşıyor ödüller alıyor. Ayak izi belgeseli TRT belgesel için çektiğimiz bir belgeseldi, bir bölümdü. Ayak İzi belgeseli hayatını Mayınlara adayan gönüllü olarak mayın toplayan bir adamın hayat hikayesi Hoşyal Ali’nin hayat hikayesi, biz bunu bir buçuk sene önce çektik. Yeni bitti şimdide ödüller alıyor. Ödül alması tabii ki hem beni hem de ekibimi mutlu ediyor.
Ayak İzi ile en son Rusya’da Moskova’da düzenlenen bir festival’de en iyi belgesel ödülü aldık ve Amerika’da Boston Türk filmleri festivalinde mansiyon ödülü aldık.
28 yıldır 2 Milyon 300 bin tane mayın toplayan bir adamın hayat hikayesi, bu adam bir oğlunu mayında kaybetmiş abesini kaybetmiş ve 2 ayağını da mayında kaybetmiş ama vazgeçmiyor gönüllü olarak bu mayınları temizliyor.
Tabi şu anda hala aktif olarak mayınları kendi imkanları ile temizliyor ve mücadele ediyor. Mayının bitmesi ile ilgili bireysel bir mücadele ama bence, bu belgeseli çekmemiz hem bizim için hem Hoşyal abi için önemli bir şey çünkü bu belgesel birçok insana ulaşacaktır ve insanlar kendi Ülkelerinin insan haklarından bahseden ülkelerin aslında insanları öldürmek üzere yapılan mayınların orta doğu ülkelerine gönderildiğini görecekler. Bu benim içinde çok önemli bir şey yaklaşık 36 tane belgesel çektik bunun 8 tanesi savaşla ilgili, savaşın aslında insanları ne kadar yıprattığını görüyorum ben bu belgeselleri çekince ki ekibimde bunu görüyor. Bizim belgeselci olarak gerçekten amacımız parolan savaşların yani bitmiş olan savaşların ardından bıraktıklarını insanlara göstermek demek ki savaşın ne kadar kötü bir şey olduğunu göstermek. Belgeselci sadece ben gideyim o konuyu çekeyim insanlar izlesin değil, bir anlamda Savaşın ardında bıraktıkları Savaştan daha ağır olduğunu göstermeye çalışıyoruz. Ben belgesellerimde. Çok acımasız evet savaş olur biter ama ardından bıraktıkları savaştan daha ağır şeyler bırakıyor ardında. Buda hem benim hem de ekibimde şu cümleyi kurabiliyoruz beraber. Evet dünyada savaş olmamalı, dünyada savaş olmasın barış olsun biz bundan yanayız.
Avrupa’ya şöyle bir şeyler söyleyebiliriz evet, insan hakları sözde kağıt üzerinde insan haklarından bahsedilebilir bir çok ülke var Avrupa’da ama bence görüneni görmek lazım, bizimde amacımız görüneni göstermek. İnsanlara yani Hoşyar abe nin 2 ayağını kaybetmesi ve yüzlerce insanın ölmesi, bunu insan haklarını savunan insanların yaptığını görüyoruz. Bir arkadaşımızın aracılığıyla bu hikaye’nin var olduğunu örgendik. Mahmut Bozarslan çok iyi bir arkadaşımız biz Fevzi arkadaşımla karar verdik bu belgeseli çekmeye gidiyoruz diye orada tabii ister istemez zorluklar yaşanıyor. İşte dil olabilir, coğrafya çok sıcak hikaye çok ağır hikaye mayın tarlası işte ölüm tehlikesi ama bu bizi caydırmadı. Biz arkadaşımızla beraber mayın tarlasında Hoşyar abi ile çalışırken bizde çekimlerini yaptık ve belgeselin zorluğundan bahsedebilirim belgeseli gerçekten belgesel yapmak istiyorsanız. Çok zor çünkü belgesel sadece Mardin’de Diyarbakır’da Bingöl’de bu coğrafyada çekmek çok daha kolaydır. Ama savaş bölgesi ve orta doğuda çalışmak çok zor bir şey bizde ekip olarak bu zorlukları aşabiliriz inandık gittik çektik başardık.
Her çektiğimiz belgeselde, bizde iz bırakan bazı hikayeler oluyor en çok etkileyen şu oldu beni, 2 ayağımı kaybettim ama oğlumun ölümü kadar acı çekmedim. Bu kendi insanın bir anne ve Baba’nın çocuklarına ne kadar sahip çıktığını kendinden bir parçayı kaybediyor. Ama oğlu öldükten sonra, onun acısının kendi ayaklarından daha çok olduğunu söylüyor bu bence çok önemli bir şey ikincisi Hoşyar abi bize bir sürpriz yaptı ve mezarlığa götürdü kopmuş olduğu iki ayağı için 2 mezarı var şu anda tabi bu belgeselin her karesi beni etkiliyor çünkü inanılmaz bir çaba var bireysel bir çaba var çok etkiledi beni. Ben ve Feyzullah ekim 2016 da çektiğimiz Ayak İzi belgeselimizde çok çok zorluklar çektik, tabi ölüm tehlikesi çoktu bir ara ölümden döndük ama çok güzel geçti, çok mutlu oldum.
Ayak İzi Belgeselinin Aldığı Ödüller
-Eurasia International Monthly Film Festivali, Rusya, En İyi Belgesel Ödülü. 2018
-13. Boston Türk Belgesel ve Kısa Film Yarışması – Özel Mansiyon Ödülü
– International Shorts Film Festival – Avusturalya
-Rome Independent Prisma Awards Roma – İtalya
-Switzerland International Film Festival – İsviçre
-2. AFSAD Kısa Film Yarışması, Belgesel Dalı, Finalist. 2018 – Türkiye
-Antakya Film Festivali – Türkiye
Senarist / Yönetmen – Haydar Demirtaş Kimdir?

Senarist / Yönetmen – Haydar Demirtaş,
1984 yılında Türkiye/Mardin’in Kocasırt köyünde doğdu. Çocukken ailesi köyden Mardin’e taşınmak zorunda kaldı. İlk ve orta eğitimini Mardin’de tamamlayan Haydar Demirtaş, bu arada Mardin Gençlik ve Kültür Evin’de BBC tarafından açılan sinema atölyesinden ve İstanbul Kültür Üniversite’nin Mardin’de düzenlediği sinema workshop’larına katıldı. Daha sonra burslu olarak girdiği İstanbul Kültür Üniversitesi, Sanat ve Tasarım Fakültesi İletişim Bölümünü okudu. İlk kısa filmi “Gezici Nalbant” ve babasını anlattığı ikinci dramatik/ belgesel filmi, “Babam Tarih Yapıyor” ile çeşitli ödüller aldı. Bu filmleri yurtiçi ve dışında birçok festivalde gösterildi. 2013 yılında çekmiş olduğu ‘’Misafir’’ adlı belgeseli başta Cannes film festivali olmak üzere birçok ulusal ve uluslararası film festivallerinde gösterildi ve ödüller aldı.
Demirtaş Mardin’de kurmuş olduğu Ajans Ba şirketi adı altında tanıtım filmleri, belgesel, klip, reklam gibi işlere imza atmaktadır. Demirtaş Mardinde sinema atölyeleri yapmaktadır. Yeni projelerine ve sinema çalışmalarına merkezi Mardin olmak üzere Ortadoğu’da devam etmektedir.
FİLMOGRAFİSİ
-Laleş – 2017-Belgesel (Yönetmen-Senarist)
-Yıkanmamış Bedenler – 2017-Belgesel (Yönetmen-Senarist)
-Ayak İzi – 2017-Belgesel (Yönetmen-Senarist)
-Gecenin Rengi Beyaz- 2016-Belgesel (Yönetmen-Senarist)
-Ülkemden Uzakta-2016-Belgesel (Yönetmen-Senarist)
-Ülkemi Özledim – 2016-Belgesel (Yönetmen-Senarist)
-Mürekkep Bitmeden – 2015-Belgesel (Yönetmen-Senarist)
-Tandır Evi- 2015-Belgesel (Yönetmen-Senarist)
-Çerçi – 2015- Belgesel (Yönetmen-Senarist)
-Değirmenim Ekmeğim-2015- Belgesel (Yönetmen-Senarist)
-Semerim Marketim – 2015- Belgesel (Yönetmen-Senarist)
-Kapı Komşum – 2015- Belgesel (Yönetmen-Senarist)
-Hamal-2015- Belgesel (Yönetmen-Senarist)
-Erbanemin Sesi – 2014- Belgesel (Yönetmen-Senarist)
-Misafir -2013-Belgesel (Yönetmen-Senarist)
-Gülenin Penceresi – 2012 – Belgesel ( Senarist – Yönetmen)
-Babam Tarih Yapıyor- 2010- Belgesel (Senarist – Yönetmen)
-Çalınmış Hasat – 2009- Belgesel (Yönetmen)
-Gezici Nalbant- 2008- Belgesel (Senarist-Yönetmen)
-Yara- 2008- Kısa Film (Yönetmen)

Anahtar Kelime:

Bir Yorum Yazın